Banden slijtage
Wettelijk moeten uw autobanden een minimaal profiel van 1.6mm hebben!
Het valt niet te vermijden: vroeg of laat zijn banden aan vervanging toe. Afhankelijk van uw aantal kilometer en uw rijgedrag zijn uw autobanden na drie à vier jaar versleten. Oorzaak nummer één is de wrijving met de weg. Toch is dit niet de enige factor die de mate van slijtage beïnvloedt. Ook het rijden op hoge snelheid, een te hoog draagvermogen en een gedurfde rijstijl hebben hier hun aandeel in. Hoewel u bandenslijtage nooit volledig kunt voorkomen, kunt u het slijtageproces wél vertragen.
Maatregel tegen bandenslijtage
De toestand van uw banden is allesbepalend voor de mate van slijtage. Deze hangt op zijn beurt af van de bandenspanning. Een juiste bandendruk is dus cruciaal om optimaal te kunnen genieten van uw autobanden. Beleeft u geen maximaal rijcomfort en wenkt uw auto, bedrijfswagen of camper naar een specifieke kant af of trilt het stuur tijdens de rit, dan is het goed mogelijk dat de bandenspanning onjuist is en uw banden aan slijtage onderhevig zijn.
Vaak voorkomende slijtageplekken
Er zijn verschillende plaatsen op de band waar onregelmatige slijtage kan optreden te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Is de profieldiepte van de ene kant van de band kleiner dan van de andere kant, dan is er sprake van eenzijdige of ongelijke bandenslijtage. De reden hiervoor zou een verkeerde uitlijning van de banden kunnen zijn. Het is dan ook aan te raden om deze te laten controleren bij de garage waar u de bandenmontage hebt laten uitvoeren.
Naast slijtage aan een speciefieke zijde, komt slijtage ook vaak in het midden van de band voor. Zijn uw banden op deze plek versleten, dan ervaart u meestal ook minder grip. De bandenspanning is in dit geval namelijk te hoog. Kijk de bandenspanning nog eens na en laat eventueel wat lucht uit uw banden.
Als laatste treedt er op de schouders regelmatig slijtage op. Een te lage druk is de oorzaak van deze slijtageplekken. De juiste spanning – die u afleest in onze bandenspanningstabel – is dus de oplossing voor langer bandenplezier.
Bandenslijtage: zelf controleren
Wanneer banden verslijten, verliezen ze profieldiepte. Aangezien de Nederlandse wet een minimale profieldiepte van 1.6 mm voorschrijft, is het banden wisselen noodzakelijk bij het overschrijden van dit minimum. Voor uw eigen veiligheid is het echter ten zeerste aan te raden om de banden te vervangen wanneer de profieldiepte minder dan 2 mm bedraagt. Bij winterbanden doet u er echter verstandig aan ze te laten vernieuwen bij een diepte van minder dan 4mm. Het profiel van winterbanden is immers anders dan die van zomerbanden.
De profieldiepte van banden kunt u tegenwoordig ook zélf controleren, dankzij de Tread Wear Indicator. Deze indicator – een blokje van 1.6 mm dik dat in het profiel is geplaatst – kunt u herkennen aan de letters TWI of aan een driehoek. In het geval van Michelin banden, wordt de slijtage-indicator aangegeven door het Michelin mannetje. Is de bandenslijtage in een te vergevorderd stadium, dan wordt de indicator alsmaar kleiner. U voldoet dan niet meer aan de Nederlandse wet en rijdt u strafbaar rond.